ترقبوا عودتنا بقوة مرة أخرى انتظرونا

  • المواضيع الأخيرة
  • أفضل 4 أعضاء في الأسبوع
  • أفضل 4 أعضاء في الشهر

شاطر
استعرض الموضوع السابقاذهب الى الأسفلاستعرض الموضوع التالي

آحلم .. من غير مآ تنآم !

#1
avatar
زائر
زائر
في الثلاثاء 22 أكتوبر 2013, 3:13 pm

[ مد رجلك على قد لحآفكـ ]
[ احلم على قدكـ ]
[ آللي يبص فوق يتعب ]
دايماً بنسمع بـ الأمثآل دي في حيآتنآ ..
لكن حد مننآ فكر فيهآ قبل كده؟؟
هل كل حآجه بنسمعهآ تبقى صح؟؟
هل كل حاجه اتعودنا على سماعها, لازم نصدقهآ؟
هتكلم فـ موضوعي دآ عن كدا
آحلم تنآم

عشان تحقق هدفك لازم يكون ليك حلم..
لازم الحلم ده بيكون هو الوقود اللي بيحركك وبيديك الدوافع انك ماتيأسش
ايه مواصفات الحلم ده؟
القاعدة المهمة هنا هي:
ماتحطش سقف لأحلامك
احلم براحتك.. خليك طموح..
خليك متطلع..
لو حلمك صغير هاتفضل صغير..
لو حلمك كبير ومؤمن بيه..
يبقى لازم هاتحققه وتكون كبير
آحلم تنآم

كان فيه شاب معوق اسمه خالد حسان..
فقد ساقه اليسرى في حادث سيارة
في العاشرة من عمره..
الشاب ده كان حلمه إنه يعدي المانش
تخيل؟؟ شايف الحلم ده؟؟
سباحين عالميين حاولوا يعملوها
عشان عبور المانش مش سهل..
التيارات البحرية و درجة الحرارة و المسافة المرهقة اللي كانت عقبة أمام أي سباح محترف...
لكن خالد كان مؤمن بحلمه..
كان عارف إنه ممكن يعملها
أكيد سمع ناس بتقول له: انت بتحلم
أكيد ناس قالوا له:
أكيد مش هاتنجح
أكيد فيه ناس حاولوا يقنعوه بسخافة
حلمه و إنه استحالة يقدر يحققه
بسبب إعاقته..
لأن مفيش معوق قدر يعدي المانش
على مدى التاريخ
أقول لكم حاجة؟
خالد حسان هو أول معوق في العالم
استطاع يعبر المانش سنه 1982
و حقق حلمه وحلم مصر اللي
بنفخر بيه حتى الآن..
إيه رأيك؟

آحلم تنآم
أحكي لكم قصة تانية؟
كان فيه ولد في مدرسة دسوق الإعدادية إسمه أحمد حسن..
كان مؤمن بحلم..
هو إنه يكون عالم كبير ويحقق اكتشافات
علمية تسجل عالميا باسمه
شايف الحلم ده كبير ازاي؟
الولد ده فضل مؤمن بحلمه
ومايئسش من الظروف
استطاع أحمد حسن زويل أن يحصل
على جائزة نوبل في الفيزياء
ويكون واحد من أعظم
العلماء في التاريخ
توماس إديسون كان بيحلم انه
يخترع حاجه تنور بالكهرباء
من غير وقود..
وعمل 999
تجربة فاشلة لحد ما الناس
سخروا منه و منحلمه..
دلوقتي اللمبة في كل بيت

بيل جيتس

كان حلمه ان الكمبيوتر
يكون في كل بيت..
الناس سخروا منه ومن حلمه ..
دلوقتي بقى فيه حاجه اسمها
الكمبيوتر الشخصي
زي اللي باكتب لكم عليه الموضوع ده..
شكرا على حلمك يا بيل جيتس


آحلم تنآم
هي إيه الحكاية؟؟

عايزه توصلي لـ إيه يعني ؟

الحكاية إن الباحثين درسوا سلوكـ
الناجحين في جميع المجالات..
اكتشفوا إن كل واحد فيهم كان
له حلم إيجابي كبير وكان مؤمن
بيه جدا لدرجة إنه مالتفتش
لكلام الناس إللي حاولوا يحبطوه
الحلم ده لازم يكون إيجابي وهدفه نبيل..
رسالة بيحملها الشخص
ده وبيحاول يحققها
لو استطاع أي شخص أن يحقق شيء ما..
ففي إمكانك أن تحققه..


كلمة لـ ريتشارد باندلر
يبقى إياك تحط سقف لحلمك..
إياك تيأس..
خلي إيمانك بحلمك الإيجابي
هو القوة اللي بتخليك تتخطى أي عقبة
خلي إيمانك بحلمك قوي لدرجة إنك تقف وتتخطى أي صدمة..
لأنك مؤمن تماما إنك هاتوصل
لهدفك في النهاية
كل الناس لديهم من الخبرات
التي تؤهلهم لتحقيق تغيير
إيجابي في حياتهم..
الأمثال اللي قلناها في أول
الموضوع اياك تعمل بيها..
لو كانت تنفع زمان يبقى
أكيد ماتنفعش في العصر اللي احنا فيه ده..
كل شيء ممكن طالما
عندك هدف نبيل وحلم عايز تحققه
آحلم تنآم
خلي الأمثال اللي فوق كالتالي


على أد لحافك مد رجليك
حوله إلى: جيب لحاف على أد رجليك

والمثل الخاطئ اللي بيقول: اللي يبص لفوق يتعب
حوله إلى: إللي يبص لفوق..هايوصل فوق

والجملة اللي بتقول:
احلم على قدك
خليها: ماتحطش سقف لأحلامكـ
آحلم تنآم
الحلم الكبير هو اللي بيصنع نجاحك..
احلم براحتك وتخطى كل الظروف
ولازم تؤمن انك هاتحقق حلمك ده..
لو حلم إيجابي يبقى أكيد أكيد
هاتعرف تحققه..
مفيهاش كلام

رد: آحلم .. من غير مآ تنآم !

#2
avatar
الادارة كريم

ذكر

القوس

عدد المساهمات : 765

نقاط النشاط : 9533

التقييم : 3

تاريخ الميلاد : 15/12/1994

تاريخ التسجيل : 05/06/2013

العمر : 23

الموقع : www.muslims-j.com

احترام قوانين المنتدى100%
http://www.muslims-j.com
في الأربعاء 05 مارس 2014, 1:40 pm
موضوع رائع
شكرا
استعرض الموضوع السابقالرجوع الى أعلى الصفحةاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Top